Een frontale botsing is het type van aanrijding dat het vaakst voorkomt. In het geval van een voorwaartse aanrijding wordt je hoofd altijd eerst naar voor en daarna naar achter gekatapulteerd. De schok van die eerste beweging is altijd veel groter dan de schok van de tweede beweging. In een autostoel met de rijrichting mee wordt het hoofd van het kind dus eerst uit de autostoel gekatapulteerd. Dat zorgt voor een enorme belasting op de nek en de schouders. Daarna vliegt het kind met zijn hoofd weer naar achter, terug in de autostoel. De kans bestaat ook nog eens de kans dat het kind tussen de riemen van de autostoel uitglipt.
In een autostoel tegen de rijrichting in vliegt het kind in eerste instantie in de gewatteerde hoofdsteun, ruggensteun en zijwanden (SIP) van de autostoel. De autostoel fungeert als een soort van cocon die de impact grotendeels absorbeert en het kind beschermt tegen rondvliegend puin. Bovendien wordt de impact van de beweging gelijkmatig verdeeld over het hele lichaam. De belasting is dus niet geconcentreerd op de nek en de schouders.
De nieuwste autostoelen hebben nog meer ingebouwde veiligheidssystemen. S.I.P. staat voor 'Side Impact Protection' en slaat op de gewatteerde hoofdsteun, ruggensteun en zijwanden van de autostoel. Het merk BeSafe lanceerde Side Impact Rotation (S.I.R.): dit systeem zorgt ervoor dat de stoel van de aanrijding wegdraait zodat het kind extra beschermd wordt.
De geïntegreerde ISOfix basis zorgt ervoor dat je de stoel aan het framewerk van de auto kan vastmaken. Meer info op www.oogappel.be
Wat zegt de wet ?
dat ze vastgeklikt worden.
tegen de rijrichting in te plaatsen, op voorwaarde dat de airbag is uitgeschakeld.